Cyklist på Nynäsvägen
Foto: Fredrik Wittbjer, Stockholms stad

Nynäsvägen

Hammarbyhöjden
Genomfört

Nynäsvägens lokalkörbanor var enkelriktade och då cyklandet skedde i blandtrafik innebar det att även cykellösningen var enkelriktad, vilket ledde till besvärliga och tidskrävande omvägar för cykeltrafiken. Trafikmängden på lokalkörbanorna var relativt hög, då en viss smittrafik skedde från Nynäsvägen, och bidrog till en otrygg miljö för cyklisterna.

Projektfakta

Vad?

Genomgående gång- och cykelbanor föreslås på de flesta gator som leder ut till lokalgatorna. Detta innebär att gång- och cykeltrafikanter har företräde samt att hastigheten minskas då bilisterna måste köra över en ramp alternativt en trottoarkant innan de kommer ut på lokalgatan.

Busshållplatserna på sträckan utformas som så kallade stopphållplatser. Det innebär att när bussen står vid hållplatsen kan motorfordonstrafiken ej passera, vilket medför att trafiksäkerheten ökar. Vid Tallkrogsvägen byggs en ny upphöjd cykelöverfart.

Dubbelriktade gång- och cykelbanor anläggs längs lokalgatorna vid Nynäsvägen mellan Sockenvägen i söder och Sofielundsplan i norr.

Varför?

Nya cykelbanor längs Nynäsvägen bidrar till att framkomligheten och trafiksäkerheten för cyklister ökar då dagens enkelriktade lösning i blandtrafik blir dubbelriktade på cykelbanor.

Vem?

Trafikkontoret, Stockholms stad

Kontakt

Översiktsplan för Stockholm

Promenadstaden är namnet på Stockholms översiktsplan. Den beskriver strategier för stadens utveckling som gör det möjligt för Stockholm att utvecklas på ett hållbart sätt.

Översiktsplanen/Promenadstaden