Flygbild över hus
Visionsbild Kv. Grammet 1 mfl

Kv. Grammet 1 mfl

Bromma
Planerat

Detaljplanearbete för ny bussterminal vid Brommaplan och cirka 850 nya bostäder. Syftet bakom planförslaget är att däcka över bussterminalen vid Brommaplan och utveckla stadsmiljön med fler butiker, upprustning och cirka 850 nya lägenheter.

Nyheter

Projektfakta

Brommaplans centrum är en knutpunkt för kollektivtrafik med tunnelbana och bussar. Många människor passerar dagligen området på väg till och från arbetet.

Syftet bakom planförslaget är att däcka över bussterminalen vid Brommaplan för att skapa en klimatskyddad och trygg bytespunkt för resenärerna. I planen ingår också att utveckla och förnya stadsmiljön med fler butiker, upprustade torg och cirka 850 nya lägenheter nära buss och tunnelbana. 

Markundersökningar mellan 26 juni - 7 juli

Som en del i utredningsarbetet planerar vi att utföra markundersökningar vid Brommaplan under perioden 26 juni till 7 juli. Undersökningarna sker i huvudsak i anslutning till Brommaplans torg samt bussterminalen.

Undersökningarna utförs så långt det är möjligt under dagtid, men på grund av många människor som vistas i området och mycket trafik måste en del borrningar genomföras under natten 2 - 3 juli. Arbetet börjar cirka kl. 19 och pågår hela natten.

Arbetet utförs av Golder Associates AB på uppdrag av Stockholms stad. Läs mer under Nyheter

Mer om planförslaget

Bussterminal, centrum och ca 850 lägenheter

Planförslaget innehåller bussterminal, inomhuscentrum/galleria, ca 750 lägenheter i Grammet och ca 100 lägenheter i Linneduken 4. Alla lägenheter planeras attt bli bostadsrätter. Vid torget byggs ett kontorshus, som framförallt är tänkt att innehålla olika vårdverksamheter.

Total omvandling

Planförslaget innebär en total omvandling av planområdets två delar, kvarteret Grammet söder om tunnelbanan och Linneduken 4 vid Klädesvägen. All befintlig bebyggelse inom planområdet rivs, utom tunnelbanebron och biljetthallen till tunnelbanan.

Planområdet

Planområdet omfattar större delen av Brommaplans Centrum. Den offentliga miljön med torg och gator rustas upp och utformas för att bli en sammanhängande, trygg fotgängarmiljö.

Ett modernt centrum för hela Bromma

Utgångspunkten för den nya bebyggelsen är en ny inbyggd bussterminal, som läggs parallellt med Drottningholmsvägen. Innanför bussterminalen byggs en liten galleria med butiker och serveringar. Busspassagerarna kan gå inomhus genom gallerian till tunnelbanan. Ovanpå bussterminal och galleria finns en övre nivå med stadsmässig bostadsbebyggelse i 7-10 våningar i kvartersform med gröna gårdar och trädplanterade lokalgator. I källar- och mellanvåningar finns garage för handel, infartsparkering och boende. Bostäderna får lokaler i bottenvåningarna.

Grammets fasad mot Drottningholmsvägen är uppbyggd av en kraftig tvåvåningssockel som täcker bussterminal och garage. De indragna bostadshusfasaderna har en vertikal indelning som ger möjlighet till variation i material, färg och takfotshöjd. Fasaderna utförs i tegel, puts och trä. Kontorsbyggnaden blir ett väl synligt landmärke i 11 vån, men är lägre än det befintliga höghuset som är 16 våningar.

I Linneduken 4, där det idag är infartsparkering, byggs bostäder i nio våningar och en lågdel med lokaler mot Klädesvägen.

Vad händer just nu?

Utredningsarbetet pågår. När alla bitarna är på plats kommer förslaget att revideras och kompletteras. De slutgiltiga planhandlingarna (plankarta och planbeskrivning) färdigställs och skickas ut på granskning. Då visas de i Tekniska Nämndhuset, på Brommaplans bibliotek och på hemsidan. Efter granskning tas detaljplaneförslaget upp i stadsbyggnadsnämnden för godkännande. Detaljplanen går sedan till Kommunfullmäktige för antagande. Efter antagande kan planen överklagas. Vid överklagande prövas planen först av Länsstyrelsen och sedan eventuellt också av Mark- och miljödomstolen och Mark- och miljöverdomstolen.

Reningsverket

Planområdet ligger nära Bromma-Åkeshovs avloppsreningsverk, vilket kan ge störande lukt för de planerade nya bostäderna. Hela reningsverket planeras att flyttas från Bromma till Henriksdal. Då kommer allt avloppsvatten från Bromma att ledas till Henriksdal i en stor tunnel.

Länsstyrelsen värnar om reningsverket som ett regionalt intresse och vill inte att en detaljplan för nya bostäder nära reningsverket skall antas innan reningsverksflytten är helt säkerställd och det finns ett miljöbeslut för reningsverkets nya placering och den nya avloppstunneln.

En miljöprövning som skall leda fram till ett miljöbeslut har påbörjats. Stockholm Vatten kan tidigast ha en miljödom i början av 2017 och först därefter kan detaljplan för kvarteret Grammet antas.

Bildgalleri

Kontakt

Emma Engleson

Planhandläggare, stadsbyggnadskontoret

Sofia Iderheim

Projektledare, exploateringskontoret

Pierre Savard

Trafikplanerare, Trafikkontoret

Elisabeth Lindvall

Projektkommunikatör, exploateringskontoret

Vill du veta mer?

I Bygg- och plantjänsten kan du ta del av handlingar och följa planarbetet. Här kan du också under vissa perioder lämna synpunkter på förslaget.

Bygg- och plantjänsten

Översiktsplan för Stockholm

Promenadstaden är namnet på Stockholms översiktsplan. Den beskriver strategier för stadens utveckling som gör det möjligt för Stockholm att utvecklas på ett hållbart sätt.

Översiktplanen/Promenadstaden