Nya Slussen byggs i Danmark

Publicerad
Slusskanal byggs i docka i Danmark.
Det blir mycket billigare och enklare att bygga största delen i en docka.

Själva hjärtat av Slussen, slusskanalen för båtarna, byggs nu för fullt i Danmark. Mängder med armeringsjärn och betong går åt för att bygga kanalen som kommer att fraktas hit på pråmar efter sommaren 2018.

Som en rejäl simbassäng kommer den att se ut, den del av den nya slusskanalen för båtar som tillverkas i förväg i stället för att byggas på plats. Hela 70 meter lång, 24 meter bred blir den när den är klar.

Totalt blir konstruktionen 140 meter lång och själva slusskanalen blir 12 meter bred. Djupet kommer att vara fyra meter och den segelfria höjden cirka 4,6 meter. Sammanlagt handlar det om tre delar där en del byggs på plats.

 

Den första delen byggs nu i en docka i Danmark och fraktas hit efter sommaren 2018.

– Vi vill slippa att bygga så mycket som möjligt på plats annars skulle vi behöva bygga en jättestor låda runt arbetsplatsen. Det blir mycket billigare och enklare att bygga största delen någon annanstans, köra hit den och sedan sänka ner den på en redan färdigbyggd grundläggning. Att det blev just Danmark beror på att det fanns en stor docka tillgängligt där. Det hade ju varit smidigt att göra den här på Galärvarvet men den dockan är tyvärr alldeles för liten, säger Kjell Lindersson, byggledare, Projekt Slussen.

 

Arbetet pågår nu med bottenplattan och sedan bygger man sig uppåt. Själva slussluckan kommer att fällas ner i botten på slusskanalen och monteras när alla betongarbeten är färdigställda.

Samtidigt med slusskanalen byggs även en större kulvert för ledningar som ska sänkas ner i vattnet på Mälarsidan mellan Gamla stan och Södermalm. Även den byggs i Danmark. Ledningarna ska flyttas från den västra bron som står på tur att rivas. Konstruktionen påminner mycket om den tunnel som byggdes för Citybana mellan Södermalm och Riddarholmen och mycket av den erfarenheten har tagits tillvara.

– Kulverten byggs med samma teknik och den kommer också att skeppas hit i två delar. Så fort den är på plats kan alla ledningar flyttas från bron till kulverten.

Läs mer om Slussens ombyggnad